Energieleverancier en verhuizen

Als u gaat verhuizen, is het goed om even stil te staan bij uw huidige energiecontract en energieleverancier. U kunt gebruik blijven maken van hetzelfde energiecontract en dezelfde energieleverancier, maar de energieleverancier moet wel weten dat u een ander adres en een andere meter heeft. Soms krijgt u te maken met een andere netbeheerder.

Hieronder is een stappenplan opgesteld die u kunt volgen als u binnenkort gaat verhuizen. In het stappenplan wordt besproken wat u zelf moet doen om uw energiecontract over te laten zetten op het nieuw adres.

Stap 1 – verhuizing doorgeven

Geef bij uw huidige energieleverancier aan dat u gaat verhuizen. Doe dit ten minste twee weken van te voren. Het energiebedrijf heeft dan voldoende tijd om alles te regelen, zoals het contact met de netbeheerder. Geef bij het doorgeven van uw verhuizing verder de volgende gegevens door:

  • De verhuisdatum
  • Het nieuwe adres

Hoewel dit niet gebruikelijk is, vragen sommige energieleveranciers een kleine vergoeding voor het verwerken van de verhuizing.

Stap 2 – meterstanden  doorgeven

Na het doorgeven van de verhuizing, ontvangt u  van de energieleverancier een bevestiging en het verzoek om uw huidige meterstanden door te geven. Daarnaast zal er ook worden gevraagd naar de meterstanden van de nieuwe woning. Beide meterstanden geeft u door op het moment dat de sleuteloverdracht plaatsvindt. Het noteren en doorgeven van de standen kunt u samen doen met de nieuwe en/of oude bewoners. Dat heeft als voordeel dat alle partijen weten vanaf welke meterstand zij gaan betalen. Bent u de allereerste bewoner van nieuw huis? Dan vult u de meterstanden meestal samen in met de aannemer of verhuurder.

Het is belangrijk om de meterstanden na de verhuisdatum tijdig door te geven aan de energieleverancier. Vaak kan dit online, via de website van het energiebedrijf. Heeft u een slimme meter? Dan worden de meterstanden meestal automatisch gelezen door de energieleverancier. Raadpleeg bij twijfel uw energieleverancier.

Stap 3 – eindafrekening controleren

Binnen enkele weken (soms langer) ontvangt u van uw energiebedrijf de eindafrekening voor uw oude woning. Ga na of de meterstanden op de eindafrekening overeenkomen met de meterstanden die u bij de sleuteloverdracht heeft genoteerd. Neem bij afwijkingen contact op met de energieleverancier.

Stap 4 – bevestiging

Als bewoner van uw nieuwe woning ontvangt u van de energieleverancier bericht over de ingangsdatum van de energielevering, de meterstanden van de woning (bij de sleuteloverdracht) en de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag. Ook van de netbeheerder zal u (meestal) een bericht ontvangen over de energielevering en wat u kunt doen bij storingen.

Veelgestelde vragen

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen bij een verhuizing en uw energiecontract.

1 – Wat moet ik doen als ik nog geen energiecontract heb?

Als u nog geen energieleverancier heeft, bijvoorbeeld als u (voor het eerst) op uzelf gaat wonen, dan heeft u nog geen energiecontract op uw naam staan. U kunt zich dan via een energieleverancier of een energievergelijkingssite aanmelden. Doe dit echter pas als het adres van uw nieuwe woning bekend is en zodra u weet wanneer u de nieuwe woning zal bezetten.

Is het een nieuwbouwwoning waar nog geen energieleverancier op bekend is en heeft u binnen korte termijn een stroom- en gaslevering nodig? Dan kan het handig zijn om een spoedaanvraag energie te doen.

2 – Kan ik overstappen van energieleverancier na mijn verhuizing?

Omdat uw verbruik en woonplaats mogelijk verandert, is het soms voordeliger om na een verhuizing over te stappen naar een andere energieleverancier. Overstappen van energieleverancier kan echter niet zomaar, want het energiecontract is persoonsgebonden en staat los van uw adres. Kijk daarom in uw energiecontract hoe lang deze nog doorloopt en wat de opzegtermijn is. Bij een contract voor onbepaalde tijd kunt u kosteloos overstappen, maar als u een vast contract heeft waarvan de looptijd nog niet is verstreken, kan u alleen overstappen na het betalen van een opzegvergoeding (opzegboete). Hoe hoog die boete is, vindt u in de tabel hieronder terug. Let er op dat het hier gaat om een consumentencontract met een stroomverbruik van minder dan 10.000 kWh per jaar.

Contract loop af binnen Alleen gas of stroom Gas en stroom
1,5 jaar 50 euro 100 euro
1,5 tot 2 jaar 75 euro 150 euro
2 tot 2,5 jaar 100 euro 200 euro
2,5 jaar of later 125 euro 250 euro

3 – Wat doe ik als ik twee energieleveranciers heb (apart voor gas en licht)?

Informeer dan beide energieleveranciers afzonderlijk en loop het stappenplan hierboven twee keer door

4 – Wat gebeurt er als ik mijn verhuizing te laat doorgeef?

Neem alsnog zo snel mogelijk contact op met de energieleverancier en leg uw situatie uit. Toch kan het gevolgen hebben als u te laat bent met het doorgeven van de verhuizing, bijvoorbeeld een tijdelijke afsluiting van de energielevering of doorlopende energiekosten voor uw oude woning.

5 – Wat als ik (tijdelijk) twee woningen heb?

In overleg met de energieleverancier is het mogelijk om beide woningen op één energiecontract te zetten. U blijft uiteraard wel gas en stroom betalen voor beide woningen.

6 – Waarom is het voorschotbedrag hoger of lager na de verhuizing?

Uw nieuwe woning is meestal anders dan uw oude woning waardoor er ook verschil kan zitten in de energiezuinigheid en het verbruik. De energieleverancier kan bovendien zien wat de vorige bewoners in de afgelopen drie jaar hebben verbruikt. Op basis van dit soort gegevens wordt het (nieuwe) voorschotbedrag berekend.

Laatst bijgewerkt op: 9 augustus 2016

Was deze informatie nuttig?