Elektrisch rijden

Elektrisch rijden heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Deze trend zal zich de komende twintig jaar verder doorzetten, nu accu’s steeds beter worden en fossiele brandstoffen steeds schaarser. Op dit moment telt Nederland ongeveer 40.000 volledig (en semi-) elektrische voertuigen. De overheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit milieuvriendelijker is dan rijden op benzine, diesel of gas.

Op deze pagina wordt besproken welke zaken belangrijk zijn als het gaat om elektrisch rijden. Er wordt besproken welke soorten elektrische auto’s er zijn, wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden en hoe het zit met de veiligheid van elektrische auto’s.

Wat is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is rijden op stroom uit het elektriciteitsnetwerk. Deze stroom wordt (som duurzaam) opgewekt door een elektriciteitscentrale, bijvoorbeeld door een gascentrale of een windmolenpark. De stroom kan ook thuis, via zonnepanelen, worden opgewekt. Via een speciale stekker in het stopcontact wordt  de accu van de elektrische auto opgeladen.

Oplaadttijd

Hoe snel een elektrische auto wordt opgeladen hangt sterk af van de grootte van de accu en het type oplader die wordt gebruikt:

  • Via een normale (230 Volt) stekker duur het ongeveer 6 tot 12 uur om een accu volledig op te laden.
  • Bij een type 2 stekker (400 Volt wisselspanning) gaat dat ongeveer 2 keer zo snel, dus tussen de 3 en 6 uur.
  • Bij een type 2 stekker (400 Volt gelijkspanning) zal de auto 80 procent sneller opladen in vergelijking tot wisselspanning. Dat komt neer op 20 tot 40 minuten, afhankelijk van de accu.
  • Bij een CEE 5-polige stekker, vaak te vinden bij oudere oplaadpunten, duurt het opladen ongeveer 4 tot 7 uur.

Oplaadpalen vindt u op een groot aantal plekken in Nederland. Zoek via oplaadpalen.nl een paal bij u in de buurt.

Soorten elektrische auto’s

Elektrische auto’s kunnen worden opgedeeld in verschillende categorieën, namelijk:

  • Volledig elektrische auto’s: deze rijden puur op stroom en hebben verbrandingsmotor aan boord. De auto wordt opgeladen bij een oplaadpunt, thuis, op kantoor of onderweg. Voorbeelden zijn de Tesla Model S, de Nissan Leaf en de Renault Twizy.
  • Elektrische auto’s met een range-extender: in feite zijn dit elektrische auto’s die een kleine verbrandingsmotor aan boord hebben die de accu tijdens de rit kan opladen, waardoor de actieradius wordt vergroot. Een voorbeeld van een elektrische auto met range-extender is de BMW i3.
  • Plug-in hybrides (PHEV’s): kunnen net als volledig elektrische auto’s worden opgeladen en 20 tot 60 kilometers volledig elektrisch rijden. Buiten de bebouwde kom, of als de accu leeg is, neemt een brandstofmotor het werk (deels) over van de elektromotor. De combinatie van een zuinige brandstof motor en een elektromotor zorgt ervoor dat plug-in hybrides milieuvriendelijker zijn dan conventionele auto’s, maar toch beschikken over dezelfde voordelen, zoals een goede actieradius. De Audi A3 e-tron, de Golf GTE en de Mitsubishi Outlander Plug-in.
  • Elektrische auto’s met een brandstofcel: deze auto’s hebben veel weg van auto’s die rijden op accu’s. Het verschil is dat er een brandstofcel aanwezig is die zelf elektriciteit produceert met behulp van waterstof, methanol of gewone benzine. In de brandstofcel vind een chemische reactie plaats tussen waterstof en zuurstof. Daardoor ontstaat elektriciteit en waterdamp, die kan worden afgevoerd als water.

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kent veel voordelen, het is natuurlijk beter voor het milieu, maar er zijn ook financiële voordelen.Deze worden hieronder opgesomd:

Fiscale voordelen

  • 1

    Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto hoeft men geen aanschafbelasting (BPM) te betalen

  • 2

    Elektrische auto’s betalen geen of minder wegenbelasting (MRB)

  • 3

    Werknemers met een (semi-) elektrische auto betalen een lagere bijtelling voor het privégebruik.

  • 4

    Op stroom zit geen accijns. De kosten van het opladen zijn dus lager dan het tanken van diesel of benzine

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen met behulp van deze fiscale voordelen. Dat schijnt zijn vruchten af te werpen, want in 2015 werden er veel meer elektrische auto’s verkochte dan in andere Europese landen.

Bijtelling 2016
Voor de bijtelling van 2016 wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de bijtelling.

Bijtelling in 2016 CO2-uitstoot (gram) Welke auto’s?
4 procent 0 Volledig elektrische auto’s
15 procent 1 – 50 De meeste plug-in hybrides
21 procent 51 – 106 Zeer zuinige diesels en benzineauto’s
25 procent > 106 Overige auto’s

Hoe duur elektrisch rijden daadwerkelijk kost, hangt natuurlijk af van een aantal factoren:

  • Het aantal kilometer dat u jaarlijks rijdt
  • Het rendement van de oplader
  • Het elektrische verbruik van de auto. Hoe zwaarder de auto hoe hoger het verbruik. Ook de aerodynamische vormgeving speelt een belangrijke rol.
  • De rijstijl van de berijder
  • Uw energiecontract; welke prijs betaalt u per kWh?

Tabel verbruikskosten

In de tabel hieronder ziet u wat het qua verbruik kost om een elektrische auto te rijden. Er wordt uitgegaan van 22 eurocent per kWh.

Benzine (1 op 15) Diesel (1 op 20) Renault Zoe Nissan Leaf Opel Ampera Volkswagen e-Golf Tesla Model S 85
Actieradius 500 – 800 km 600 – 1000 km 210 km 175 km 70 km 190 km 426 km
10,000 km per jaar € 1.193,00 € 750,00 € 230,00 € 302,00 € 503,00 € 278,00 € 439,00
15,000 km per jaar € 1.790,00 € 1.125,00 € 346,00 € 453,00 € 754,00 € 417,00 € 658,00
20,000 km per jaar € 2.387,00 € 1.500,00 € 461,00 € 603,00 € 1,006,00 € 556,00 € 878,00
25,000 km per jaar € 2.983,00 € 1.875,00 € 576,00 € 754,00 € 1.257,00 € 695,00 € 1,097,00
30,000 km per jaar € 3.580,00 € 2.250,00 € 691,00 € 905,00 € 1.509,00 € 834,00 € 1.317,00

Bron data: verbruiken.nl

Via de verbruiksmonitor van Autoweek.nl kunt u zien hoeveel elektrische auto’s in de praktijk verbruiken.

Nadelen

Elektrische auto’s ondervinden ook een aantal nadelen. Die worden hieronder opgesomd:

  • De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt, ondanks de fiscale voordelen, een stuk hoger dan conventionele auto’s.
  • De actieradius (het bereik) van volledig elektrische auto’s ligt meestal fors lager dan bij conventionele auto’s. Bovendien duurt het opladen van een elektrische auto’s erg lang. Als alternatief is er de plug-in hybride.
  • Er zijn nog niet overal oplaadpunten voor elektrische auto’s. Bovendien zijn deze opladers soms bezet. Er zijn namelijk ‘slechts’ 9.000 oplaadpunten tegenover 40.000 elektrische auto’s.
  • Er bestaat nog geen elektrische Jerrycan.

Veiligheid

Elektrische auto’s scoren op het gebied van veiligheid minstens zo goed als reguliere auto’s. Sterker nog, elektrische voertuigen zijn over het algemeen beter bestand tegen een botsing met een groter voertuig. Dat komt omdat elektrische auto’s vanwege de accu’s zwaarder zijn dan normale auto’s.

Laatst bijgewerkt op: 7 november 2016

Was deze informatie nuttig?